Onlangs ontdekte ik op het net een interessante foto van de Indiase kunstenaar Vivek Vilasini die door verwijzingen naar westerse meesterwerken politiek stelling neemt. Op de foto zie je een moderne enscenering van het 15de-eeuwse ‘Het Laatste Avondmaal’ van Leonardo Da Vinci dat geplaatst wordt in de Gazastrook. Het bijzondere eraan is dat het allemaal jonge vrouwen in boerka’s betreft. Net als op het originele Da Vinci-schilderij vormen de vrouwen groepjes van drie die om de centrale figuur heen zitten. Ze vertonen allemaal dezelfde reacties als de apostelen op Da Vinci’s schilderij op de mededeling van Christus dat hij verraden werd. De gesluierde vrouwen van wie enkel de expressieve ogen te zien zijn kunnen om het even welke plaats in de maatschappij innemen: huisvrouwen, studentes, onderwijzeressen… Ze hebben hun verbazing en angst gemeen. Vilasini slaagde erin om de vrouwen hun breekbaarheid en gevoeligheid weer te geven, zo las ik op het net, niettegenstaande ze geschokt en ontzet zijn ten gevolge van een pas ontdekte ontrouw. Er hangt een emotioneel aura om dit tafereel. Dit werk drukt op een elegante manier ongemakkelijkheid uit die voortkomt uit vragen met politieke, culturele en religieuze inslag die tot conflicten leiden. Het laat een onuitwisbare invloed op ons sociaal bewustzijn na.